martes, 4 de noviembre de 2008

ENTREVISTA per la REVISTA EMPRESA

ENTREVISTA a Oliver Klein Bosquet, Regidor de Promoció de Ciutat i Relacions Cíviques de l’Ajuntament de Cambrils


1) Creu que Cambrils té una imatge consolidada a la resta de l’Estat, com pol d’atracció no solament turístic?

L’estructura organitzativa de l’Ajuntament de Cambrils des de què hi governa el PSC l’any 2003 respon directament a aquesta inquietud plantejada que ja contemplàvem en el nostre programa electoral. Per primera vegada doncs es constitueix a Cambrils una Regidoria de Promoció Econòmica autònoma i amb vocació de ser potenciada amb el transcurs dels anys. Si el Patronat de Turisme de Cambrils ja centra els seus esforços en vendre la nostra població com a destí vacacional de mil.lers de persones de dintre i de fora del país, des d’aquesta nova Regidoria que encapçalo hem volgut contribuir essencialment a la desestacionalització de la temporada i la consolidació d’un teixit empresarial que sigui competitiu durant tot l’any i que no només depengui d’uns mesos potents d’estiu com passava abans. El nostre tarannà i manera de fer es fixa molt en les experiències d’alguns altres municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona com poden ser la mateixa Ciutat Comtal, Hospitalet de Llobregat, Sabadell o Cornellà. Premeditament s’ha volgut donar un significat cabdal a l’obtenció de la complicitat i la col.laboració directa dels representants dels quatre sectors més destacats de la població, com són, a banda del sector turístic que mereix un tractament específic, l’agricultura, la pesca, el comerç i la indústria. Per cadascun d’aquests sectors s’ha procurat un pla específic de foment. D’aquesta manera avui dia podem dir que no només som coneguts pel nostre potencial turístic sinó que també som pioners en el món gastronòmic a través d’esdeveniments com les Jornades Gastronòmiques de la Galera i de la Cuina Marinera que arriben ja a la seva cinquena edició i que es celebren al mes de febrer. Igualment en el terreny comercial podem dir que darrerament hem viscut un salt endavant en qualitat molt considerable que ha estat reconegut pel nostre entorn més immediat gràcies al Pla de Dinamització endegat sota la marca popular de “Cambrils Obert”, que és una aposta conjunta de la Unió de Botiguers, l’Àrea de Promoció de l’Ajuntament i la Generalitat de Catalunya, amb l’assessorament de la Cambra de Comerç del territori. L’entusiasme per canviar el paisatge urbà per transformar Cambrils en un espai agradable per al passeig, tant per al ciutadà resident com per al visitant, també ha estat una de les nostres obsessions i així ho demostra el fet de ser una de les primeres ciutats de la demarcació en comptar amb una Llei de Barris per aplicar al seu nucli històric per tal de revitalitzar-lo. Altres tasques realitzades han estat al voltant de donar cobertura a esdeveniments que generen economia pel municipi com pot ser el mateix Congrés de Fires de Catalunya. Per nombrar només uns quants exemples del que podem fer que Cambrils consolidi una imatge de fortalesa arreu de Catalunya i Espanya més enllà de la seva riquesa en el component turística, que és innata i a la vegada essencial.

2) Quines són les línies bàsiques d’actuació de la seva Regidoria?

Donem molta importància al mètode. Ens fixem uns objectius que ja he començat a esmentar i després cal un ordre i una manera de treballar per a aconseguir-los. La gran estratègia que utilitzem en aquest sentit és la de recolzar-nos amb els agents privats. Sóc un fervent defensor de partenariat públic-privat. Hi ha unes tasques a realitzar per les institucions però hi ha una feina, un esforç i una dedicació protagonitzada pels nostres agents econòmics com poden ser la Cooperativa Agrícola, la Confraria de Pescadors, la Federació d’Empresaris (FECAM), la Unió de Botiguers (UBC), l’Associació d’Empresaris d’Hosteleria, els constructors, els promotors o els de Vila-Centre. Paral.lelament hi ha el que anomenem el treball en xarxa amb altres municipis dels quals podem aprendre, i d’aquí s’entén la nostra participació a la Xarxa Local per a la Promoció Econòmica i l’Ocupació de Catalunya; l’Asociación Española de Municipios del Olivo (AEMO); o l’Asociación Española de Ciudades de la Pesca (AECIPE), amb l’objectiu fonamental en els tres casos de presentar projectes comuns de finançament a la Unió Europea. També valorem de forma molt positiva la participació en les diferents comissions implicades de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i el fet d’estar adherits i formar part del Consell d’Administració del conglomerat empresarial públic REDESSA amb seu a Reus. No em canso mai de repetir que som una Regidoria que a banda de pensar nosaltres i oferir, també ens agrada que ens vinguin a presentar projectes des de fora perquè si són bons pel municipi, sense dubte, els defensarem i promocionarem.

3) Creu que l’oferta de Cambrils reuneix suficients atractius per a atreure més i millors inversions turístiques o cal centrar-se a millorar la qualitat del que ja disposa?

Com deia abans, el fet de tenir una Regidoria i un Patronat de Turisme, amb un pressupost prou important, dedicat exclusivament a fer més atractiva la visita i la inversió turística, al mateix temps que millorar la seva qualitat, ja gairebé és garantia d’èxit. En tot cas, ja des de les conclusions de l’Agenda 21 elaborada abans del nou Pla General del 2006, sabem i ha quedat escrit de què la nostra economia no pot dependre exclusivament del turisme, i dintre del sector turístics tampoc pot concentrar-se en un model únic de sol i platja. Tota l’activitat complementària i el valor afegit que aportem des de la Regidoria de Promoció de Ciutat i des del sector privat ajuda a fer viure millor els cambrilencs però evidentment també ajuda a un major i millor turisme. El fet que demostra tota aquesta declaració de principis pel que respecta a la diversificació de l’economia local és el fet de la qualificació de més sòl industrial que mai a les zones de Belianes Sud i Vilagrassa. Creiem que pot seguir arribant-nos un turisme de qualitat sense que deixem de donar oportunitats, per exemple, a la indústria. Una indústria que, en tot cas, ha de ser no contaminant, lleugera i puntera tecnològicament parlant, que dongui sortida tant a l’empresari local que busca un lloc per a la seva nau, com a l’empresa de dimensions més grans que es vulgui establir a Cambrils.

4) Què haurien de fer la resta d’administracions per a millorar la promoció de Cambrils? Hi ha algun dèficit que hagi de corregir-se de forma urgent?

Sincerament crec que els dèficits històrics que havien de corregir-se de forma urgent ja fa uns anys que estan sent tractats amb atenció per part de l’administració superior que més incidència hi té que és la Generalitat. Cambrils i aquesta Regidoria ha participat en el treball compartit d’aprovació del Pla Estratègic per al Camp de Tarragona, autèntic full de ruta de com haurà de donar-se el progrés econòmic a les nostres contrades. Cambrils participa tant del Consorci que gestiona l’Aeroport de Reus com de l’Associació de Promoció del Port de Tarragona. No cal dir tampoc que el panorama de les infraestructures viàries i fèrries ha millorat molt amb la construcció de la nova autovia per sobre de l’antiga N-340 i el Corredor del Mediterrani amb l’estació de l’AVE ja funcionant. En un àmbit més domèstic tampoc no ens podem queixar del grau d’interlocució que tenim amb els Departaments d’Agricultura, Pesca, Comerç i Indústria, respectivament. Destacable és la concessió d’ajudes com els mateixos 6 milions d’Euros que representa la Llei de Barris, però cal destacar igualment múltiples subvencions per tal de millorar la qualitat comercial i urbana de la nostra ciutat amb les quals hem pogut reforçar els Mercats Municipal (un a la zona de la Vila i un a la zona del Port, a banda del mercadet ambulant). Molt important resulta la línia de suport als emprenedors o a aquells que volen ser autònoms o fundar la seva petita o mitjana empresa a través del Servei d’Autoempresa homologat que exercitem, en un programa més ampli encara de recolzament a la iniciativa econòmica que anomenem “Cambrils Emprèn”.

5) Quin és el paper de la iniciativa privada en aquest context.

La iniciativa privada ha de seguir treballant i invertint a Cambrils. Nosaltres, des de l’administració municipal hem de crear el bon ambient per què això es doni en part, hem d’estar a la vora de les oportunitats estratègiques, i moltes vegades hem de realitzar reunions i visites conjuntes a les administracions superiors per tal de reclamar allò que considerem just per nosaltres. En aquest sentit la iniciativa privada sap que a l’Ajuntament de Cambrils hi té sempre una interlocució fluïda i atenta, preparada per escoltar, i àgil a l’hora de buscar solucions dintre del mateix Ajuntament o fora si és que cal anar a trucar la porta de qualsevol Ministeri o Conselleria. Aquesta és la nostra obligació. En tot cas, potser està arribant l’hora de donar un salt més endavant i constituir un lligam encara més estret i compromès entre agents privats i Ajuntament, que potser podés tenir la forma d’Agència de Promoció Econòmica i Turística de Cambrils, en la qual ja estem pensant i mirant possibles models que ens puguin servir com a referència. Només treballant junts podem doblar els resultats.

(Novembre de 2008)

No hay comentarios: